Esence

S esencemi jsem se setkala v loňském roce prostřednictvím mé kamarádky, astroložky Petry Nel Smolové, která s nimi pracuje na své vlastní cestě sebepoznání a také je využívá při práci s klienty. Sama jsem je díky ní vyzkoušela a jemnost a účinnost jejich působení mě nadchla. Oslovily mě Archetypální esence, které mají v sobě charakteristiku rostlin a zvířecí esence, které mají v sobě energii zvířat. Podle C. G. Junga je podvědomí člověka založeno na archetypech. Kolektivní nevědomí můžeme chápat jako sídlo archetypů společných nám všem. Zde se nachází například praobraz ženy a muže a to nám pomáhá orientovat se v lidské společnosti. Jung tvrdil, že každý člověk v sobě nese prvky opačného pohlaví, a tak vytváří mužský a ženský princip, „animus“ a „anima“.V taoistické filozofii tomu odpovídá „jin“ a „jang“. Když jeden z těchto archetypů převládá, může člověk ztratit vnitřní rovnováhu na více úrovních. Pokud je někdo například příliš emocionální nebo mentální, může to oslabit jeho imunitu a to může vést k vážné nemoci. Každá rostlina má své jedinečné vibrace a energii, uzdravující naše vibrace poškozené nebo doplňující energii chybějící. Archetypální květové esence (vnitřní) rodiny Granatapfel: Archetyp ženy Granátové jablko je symbolem ženství už od pradávna. Tato esence pomáhá obnovit ženskou sebehodnotu, sebeúctu a sebedůvěru, ocenit a užívat si bytí ženou při plném porozumění síle ženské sexuality. Posiluje plodnost. Mužům tato esence pomáhá rozvinout vnitřní ženský princip a lépe pochopit svou partnerku. Je to „zemská esence“. Sonnenblume: Archetyp muže Slunečnice u Inků hrála roli „slunce“. Svůj zvláštní vztah ke slunci dává slunečnice najevo otáčením květů za slunečním světlem. Podporuje mužskou sebeúctu, sebehodnotu; posiluje záda a v čínské medicíně řídící meridián. Přináší upřímnost, stabilitu, zlepšuje plodnost. Vrací muže do jeho původní vnitřní rovnováhy. Muž v dobré rovnováze je také dobrým otcem. Pokud chce muž posílit svůj archetyp otce, doporučuje se kombinovat esence Sonnenblume a Fichte. Je to „sluneční esence“. Birne: Archetyp matky Hrušeň. Podle C.G. Junga je vnitřní matka nejsilnějším archetypem ze všech. Je schopna dát vzniknout novému životu, a tak bývala přirozeně hlavou rodiny. Staré sochy znázorňují obezitu jako symbol bohatství a dobrého života. Tvar hrušky je také zakulacený, což připomíná tvar dělohy. Hrušeň sama v sobě odráží tvar svých plodů. Ve starém Německu měli zvyk zasadit při narození dívky hrušeň. Ta je v duchovním a filozofickém smyslu velmi důležitá, protože snímá z člověka břímě smutku a žalu. Esence z květů hrušně je symbolem mateřství. Přináší mír a posilu, když se cítíte zranění. Zklidňuje, když jste rozrušení, smutní nebo v panice. Je užitečná i pro matky, protože zklidňuje myšlenky smutku, pomáhá matce vyrovnat se s novou společenskou rolí, ale také osvobozuje lidi z moci jejich všemocné matky. Jsou muži a ženy, kteří se mění v malé děti, když se setkají s vlastní matkou bez ohledu na věk. Hrušeň je tedy esencí pro emancipaci. Vyrovnává mateřský archetyp bez ohledu na to, zda je příliš silný nebo slabý. Birke: Archetyp babičky Bříza je „ženský strom“. Představuje ženu, která prošla útrapami života, její děti již vyrostly a nyní na ně může hledět s jistým vnitřním odstupem, jak se snaží vypořádat s problémy, které ona už zná z vlastního života. Ví, že není žádné rychlé řešení a že není vždy snadné prožívat obtížné situace. Dosáhla bodu, kdy je vyrovnaná, moudrá a důstojná. Už necítí potřebu ukazovat, že je něžná a silná žena, protože to už dokázala. Má vlastní smysl pro humor a velkomyslnost. Babička je přirozeným spojencem vnoučat. Mohou se na ni obrátit, když mají problémy s rodiči, protože k nim není tak přísná a přimluví se za ně. Tak pracuje esence břízy. Přináší pohodlí, klid, moudrost, sebedůvěru, humor a pocit domova. Bříza není jen pro děti, ale pro každého, kdo postrádá bezpodmínečnou podporu a ochranu. Fichte: Archetyp dědečka Smrk ztepilý připomíná muže, který už nepotřebuje demonstrovat svou mužnost nebo schopnost bojovat. Je dospělý, pročištěný a zkušený. Chápe jemné odstíny mužství a od toho se odvíjejících vztahů. Dívá se na děti s větším emocionálním odstupem než otec. Je shovívavý k dětem, trpělivý, velkorysý a laskavý, zatímco jako otec byl více emocionálně angažován a možná měl sklony k přísnosti a trestání. Zde máme obraz moudrého starého muže. Dědeček zná mnoho tajemství a příhod, o kterých nevěděli ani rodiče. Svá tajemství sdílí s vnoučaty. Esenci smrku můžete užívat, kdykoliv potřebujete posílit vnitřní archetyp muže, zejména v dobách krize, když člověk nepotřebuje kárání a kritiku, ale podporu plynoucí z vnitřní něžnosti a radu starého muže. Smrk není jen pro děti, ale pro každého, kdo postrádá bezpodmínečnou podporu a ochranu. Beifuss: Archetyp sestry Pelyněk se nazývá latinsky Artemisia vulgaris, protože je spojován s řeckou bohyní. Artemisa je bohyní Měsíce a lovu. Je obrazem silné a nezávislé ženy. Její soběstačnost je pro ni velmi důležitá – i když má milence, vyhýbá se hlubokým a dlouhodobým vztahům. Jako starší sestra má více zkušeností ze života než její sourozenci. Je respektována pro to, co už v sobě rozvinula, ale není ještě tak nebezpečná, jak by se jevila jako dospělá. Může se proto stát intimní přítelkyní a pomocnicí mladší sestře i malému bratrovi. Květová esence z pelyňku má velmi přirozenou vibraci, která uvádí člověka do souladu s vlastními rytmy. Učí člověka naslouchat a důvěřovat vnitřnímu hlasu a intuici. Je zejména užitečná při bolestivé menstruaci, protože sladí mladou ženu s jejím měsíčním rytmem. Dřívější šamani nechávali své pacienty na pelyňku spát. Přinášel jim jasnovidné sny. Johannis Kraut: Archetyp bratra Třezalka je spojována s Apolonem, řeckým bohem Slunce a umění. Třezalka uvádí do souladu s rytmem Slunce. Apolon byl zábavný, chytrý, šarmantní – přesně jako dítě Slunce. Neměl ale schopnost navazovat hluboké vztahy. Proto je tato esence archetypem staršího bratra. Slunce je zde jiným vyjádřením slova odvaha. Tato esence je pro přecitlivělé lidi, kteří se vždy musí vyrovnávat s hlubokými pocity a strachy, kteří přebírají špatnou náladu od druhých. Jejich lekcí je naučit se být do jisté míry jako Apolon, čili brát věci lehčeji. Nemusejí vždy brát vše tak vážně. Starší bratr ukazuje, že i se zdánlivě nebezpečnými situacemi se dá lehce vyrovnat. To, co může být pro mladšího bratra k smrti děsivé, může být pro staršího bratra snadné, například vyjít si s dívkou. Pokud chcete pustit do svého života slunce, musíte se otevřít jeho světlým a pozitivním stránkám. Pak je pro vás tato esence tou pravou volbou. Schmalblättriges Weidenröschen – Vnitřní léčitel ženství Vrbovka úzkolistá léčí to, co nelze vidět, co je pod povrchem, dokonce zkušenosti a zážitky, které si už nepamatujeme. Vrbovka na fyzické úrovni léčí planetu Zemi, ženskou Zemi, která byla poškozena. Po 2. světové válce byla vrbovka léčitelkou Německa. Objevovala se všude mezi troskami a lidé ji nějaký čas nazývali „ruinovým květem“. Dnes už si na ni málokdo vzpomene. Tato esence se používá, když je sebehodnota ženy poškozena. V terminologii čínské medicíny nedokáže centrální meridián absorbovat a zpracovat ženskou energii. Například žena, která byla znásilněna, může mít jizvy na pohlavních orgánech. Ty mohou blokovat energii, která má vstupovat do meridiánu v tomto bodě. Silná a mocná žena slábne a je bezmocná – ne kvůli fyzickému, ale kvůli energetickému zranění. V přírodě je vrbovka první rostlina, která roste na místě, kde byl požár. Po roce zmizí a objevují se břízy. A tak jestli chcete vyléčit ženu na její nejhlubší úrovni, pamatujte, že je dobré začít vrbovkou a potom užívat břízu pro obnovení sebeúcty a sebehodnoty. Teprve poté můžete užívat granátové jablko. Breitblättriges Knabenkraut – Vnitřní léčitel mužství Prstnatec májový pravý pracuje na stejné úrovni jako vrbovka, ale s jangovou energií. Jeho listy vypadají, jako by je někdo popálil cigaretami. Rostlina vypadá, jako kdyby ji mučili. Přesto nádherně kvete. Kořeny prstnatce připomínají tvarem varle. Tato esence léčí zranění vnitřního muže, ať už vzniklo u chlapce nebo u muže. Velmi často jsou děti takto zraněny, protože je snadné jim ubližovat. Chlapci bez silné sebehodnoty zůstávají malí a slabí. Jsou těmi, kdo jsou biti pravidelně těmi silnějšími a většími. Cítí se tak bezcenní, že například myšlenka na to, že by měli dívku, je pro ně zcela nepředstavitelná. Jaká dívka by jen pohledem zavadila o chlapce, který se neumí sám ubránit? I jako silní muži se cítí jako naprostí ztroskotanci. A je to ještě horší – jsou naprogramování na to, aby byli neúspěšní. Nevědí, jaké to vlastně je být mužem, a co to znamená. A nikdy to nezjistí, pokud jim někdo nepomůže získat zpět jejich rovnováhu jako chlapec nebo muž. Bougainvillea: Vnitřní dítě Toto je první ze tří květových esencí pro vnitřní dítě. Bouganvillea je magický květ. Když se na něj chvíli díváte, vypadá to, že se pohybuje a mění barvy. Tento jev známe z dětství, když jsme se dívali do ohně nebo pozorovali, jak po nebi plují mraky. Magické věci můžete vidět stále, když si to dovolíte. Tato esence nám vrací do života magické stránky, schopnost nechat se okouzlit věcmi, kterých si druzí nevšímají. Pomůže nám znovu objevit zázrak každodenního života tím, že se na život budeme dívat očima vnitřního dítěte. Rostlina nám přináší dary nadšení a fantazie. Velice pomáhá při meditaci a podporuje kreativní představivost. Je to vypravěč pohádek a básník mezi rostlinami. Echtes Springkraut: Vnitřní dítě Netýkavka. Každá lidská bytost má rodné právo být vítána a milována, aniž by za to musela čímkoliv platit. Sama existence je dostatečným důvodem, abychom dostávali veškerou lásku, péči, výživu. Je to důležité, aby dítě získalo pocit sebehodnoty a bezpečí. Ten, kdo tuto prvotní životní zkušenost nemá, může být podezřívavý, pochybovačný a nepřístupný. Často se bojí blízkosti a intimity, má tendenci odmítat dokonce i lidi, kteří jej milují. Vnímá se tak, že nezasluhuje žádnou lásku, proto i jeho vztahy zůstávají neuspokojivé a nestabilní – pokud nějaké vůbec má. Tato esence přináší kvalitu prapůvodní důvěry v život, radost z blízkosti, dotýkání a lásky. Kirsche: Vnitřní dítě Esence třešně ptačí nese vibraci bujného a šťastného dítěte. Takového, které neposedí, protože zažívá tolik radosti, kterou musí vyjádřit každou buňkou těla. Je to energie někoho, kdo se nedávno zamiloval, jehož srdce jásá a nedokáže myslit na nic jiného než na radost. Takoví lidé mají sklon vymýšlet vtipy, žertíky (ne vždy inteligentní) a objímat celý svět. Možná proto lidé bez partnera tak zoufale hledají novou lásku. Láska dělá vše snazší, protože nám vrací naše dětské kvality jako lehkovážnost a bezstarostnost, na které jsme už možná dávno zapomněli. Třešeň je starým symbolem lásky. Když cítíte, že váš vztah vychladl a práce je samý problém, třešeň vám přinese novou lásku a chuť do života. Sirotek – dříve nebo později každý z nás zažije situaci, kdy se bude cítit opuštěn. I když jsou rodiče pečující a milující, nejsou dokonalí a neznají rychlé řešení na každý problém. Na druhé straně by se „sirotek“ nestal samostatným, sebejistým a nezávislým, kdyby ho rodiče rozmazlovali a chránili před obtížemi a nebezpečími. Kromě toho má každý nevinný sebestřednou perspektivu, a tak jsou omyly a chyby nejen pravděpodobné, ale přímo nevyhnutelné. Dítě, které nemá ponětí o čase, se může cítit zrazené a opuštěné a trpí, i když jeho maminka odešla jen na pár minut. Vše, co se stane nevinnému, může vnímat jako absolutní. Každý zná dětskou představu, že se stane neviditelným, když zavře oči. Iluze musí být zničena, pokud chce člověk opravdu dospět. Tato zkušenost je vždy bolestná. Musí to tak být, protože to přináší vnitřní impuls k prvním nezávislým krokům v životě. Glockenheide: Sirotek Vřesovec čtyřřadý. Toto je nejtypičtější rostlina pro archetyp sirotka. Esenci používáme, když má člověk pocit, že byl opuštěn a ponechán svému osudu. Vřesovec roste spolu s vřesem, který často pokrývá velké plochy. A tak tu máme obraz opuštěného člověka uprostřed davu. Vřesovec je asi o 10 cm vyšší než vřes. Esence působí na pocity, že člověk nikam nepatří, že je „autsajdr“ a bez šancí na nové vztahy. Takoví lidé věří, že jsou jediní, kteří trpí takovou bolestí, že jsou na vše sami. Neumějí si představit, že by byli součástí rodiny nebo jiné společenské skupiny. Všude se cítí neviditelní a zavržení. Pro ně je to docela přirozené, vždyť i jejich vlastní rodiče nenašli důvod k tomu mít je rádi, tak proč by je měli rádi druzí. Opravdu se považují za zvláštní (v negativním smyslu slova). Touží po blízkosti a sounáležitosti, ale cítí se jako balon na vodě, neschopní se do ní ponořit.Cítí se ublížení, nešťastní a věří, že nejsou nic než vyděděnci.Vřesovec nemůže změnit tyto pocity (protože souvisejí s … Pokračování textu Esence